Open for Business

Afgelopen zaterdag 13 oktober vond de hackathon Open for Business plaats in WORM Rotterdam. De hackathon werd georganiseerd door Hack de Overheid en Rotterdam Open Data. Het Open Cultuur Data netwerk pitchte weer een aantal mooie nieuwe datasets in het kader van de Open Cultuur Data competitie en organiseerde een workshop over de effecten van open cultuur data. Aan het einde van de dag werden drie apps gepresenteerd op basis van cultuur data.

Datapitches

Het Open Cultuur Data netwerk bracht 8 nieuwe datasets in:

In totaal zijn er op dit moment 34 datasets als open cultuur data beschikbaar! Bekijk hier alle datapitches die plaatsgevonden hebben op de hackathon.

Workshop ‘De effecten van open cultuur data’

Maarten Brinkerink (Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid) modereerde de workshop over de effecten van open cultuur data voor een overvolle zaal. Hij legt uit dat er steeds meer de behoefte ontstaat vanuit cultuur- en erfgoedinstellingen om inzichtelijk te maken wat de impact van open data is. Bijvoorbeeld hoeveel extra bezoekers je hiermee kunt trekken. Maar wat ga je meten? En wat zegt dat dan? Bekijk hier de presentatie van Maarten:

Tijdens de workshop mengden ontwikkelaars en data-eigenaren zich in de discussie. Een van de heikele punten die genoemd werd, is de nieuwe Cookie wetgeving die sinds juni 2012 actief is. Gebruikers moeten toestemming geven om surfgedrag te tracken. Dat betekent in de praktijk dat culturele instellingen een groot percentage van het bezoek dat bijvoorbeeld via Google Analytics bijgehouden wordt, kwijt is en dat gebruik dan ook lastig te meten is.

Zowel developers als data-eigenaren stonden positief tegenover het idee van een soort super API waarin data-eigenaren en app-makers statistieken in de toekomst kunnen bijhouden en vergelijken. Benadrukt werd dat het daarbij van belang is dat er een vertrouwensband bij ontwikkelaars en data-eigenaren is, zodat er ook bereidheid is om deze informatie met elkaar te delen. Wellicht een interssante App om te maken? Volg dit blog voor vervolgstappen rond dit onderwerp.

Apps

Aan het einde van de dag werden 7 apps gepresenteerd, waaronder drie cultuur apps. Het Rotterdamse internetbedrijf Hoppinger ontwikkelde www.doekvoorjehoek.nl waarmee je op basis van de kleur van je interieur een bijpassend schilderij uit de collectie van het Rijksmuseum aanbevolen krijgt. Dit kan op canvas geprint worden en naar je opgestuurd.

Digitaal kunstenaar Hay Kranen maakte een SimCity-achtig spel waarin je een eigen museum bouwt door schilderijen uit het Rijksmuseum aan te kopen. Startup OmniP Labs kwam met een app die toeristen de weg wijst op basis van locatiedata van het Nederlands Uitburo.

Tot 31 december 2012 kunnen kunnen er apps ingezonden worden voor de Open Cultuur Data competitie. De totale prijzenpot is €7.500! Lees meer over de competitie en hoe je een App kunt inzenden via www.opencultuurdata.nl/competitie.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.