Open Cultuur Data steunt #AllezCulture
Europeana brengt culturele collecties van instellingen uit heel Europa bij elkaar. Via deze digitale bibliotheek zijn nu al meer dan 27 miljoen objecten uit deze collecties, zoals boeken, schilderijen, video’s, geluiden op één centrale plek te doorzoeken. Bovendien heeft Europeana alle beschrijvende informatie over deze content (metadata) geheel vrij beschikbaar gesteld, zodat iedereen deze data kan hergebruiken er er op kan voortbouwen.
Het budget van de Connecting Europe Facility (CEF) waar Europeana ook onder valt, is vanwege bezuinigingen echter drastisch gereduceert, van 9 naar 1 miljard euro. Hierdoor wordt de toekomst van Europeana ernstig bedreigd. De komende weken gaan de lidstaten van de EU beslissen hoe het CEF budget tot 2020 wordt verdeeld. Dit gaat bepalen hoe de rijkdom van het digitale erfgoed van Europa in de – nabije – toekomst toegankelijk is en gebruikt kan worden. Europeana faciliteert culturele instellingen bij het openstellen van hun collecties en stimuleert het hergebruik hiervan. Dit zijn tevens centrale doelstellingen van Open Cultuur Data en internationale initiatieven zoals OpenGLAM, en het is cruciaal dat Europeana op internationaal niveau actief kan blijven bouwen aan een digitale ‘Cultural Commons’[1]. Open Cultuur Data steunt dan ook Europeana’s #AllezCulture campagne en petitie om aandacht te vragen voor haar voortbestaan. Europeana brengt de culturele gemeenschap bij elkaar
Europeana faciliteert een netwerk en digitale infrastructuur voor digitaal erfgoed in Europa. Niet alleen doordat de aangesloten instellingen hun collecties via Europeana doorzoekbaar kunnen maken, en door het vormen van een netwerk. Zo worden er workshops en conferenties georganiseerd waar partners elkaar ontmoeten en kennis uitwisselen. Daarbij zijn er veel Europese projecten die Europeana ondersteunen door content over specifieke onderwerpen te verzamelen en beschikbaar te maken op eigen websites en via Europeana (bijv. EUscreen voor televisie-archieven, Europeana Fashion voor mode). Ten slotte worden er – reeds zeer succesvolle – initiatieven ondernomen op het gebied van crowdsourcing, zoals Europeana 1914-1918 en Europeana 1989. Europeana stimuleert openheid Hoewel het vormen van een Europees netwerk van culturele instellingen, creatieve industrie en het algemene publiek al een groot goed is, gaat Europeana verder dan dit. Het openstellen van metadata, content en techniek is een centraal speerpunt, dat op verschillende manieren vorm wordt gegeven. Een cruciale eerste stap werd gemaakt toen Europeana in 2012 alle metadata die is bijgedragen door partners op de meest open mogelijke manier vrijgaf onder de Publieke Domein Dedicatie (CC0). Hiermee werd in één keer informatie over tientallen miljoenen culturele objecten uit heel Europa voor iedereen beschikbaar voor hergebruik. En met succes: er zijn momenteel 770 ondernemers, bedrijven en educatieve en culturele organisaties die deze rijke bron via de Europeana API hergebruiken via onder meer apps, websites en games. [2] Door projecten als Europeana Creative waarbij hergebruik centraal staat groeit dit aantal continue. Inmiddels heeft de Amerikaanse evenknie van Europeana (de Digital Public Library of America, ook gekozen voor CC0. Bij het maken van deze keuze is Europeana een grote inspiratie geweest [3]. Europeana moedigt aangesloten instellingen ook aan om de rechtenstatus van de digitale objecten duidelijk aan te geven, en – indien mogelijk – deze zo open mogelijk vrij te geven. Europeana stimuleert hergebruik Teneinde gebruik door creatieve industrie te stimuleren is het van belang dat niet alleen de metadata, maar ook zoveel mogelijk digitale objecten herbruikbaar zijn, wanneer de auteursrechtelijke status en mogelijkheden van de instelling dit toelaten. Als gevolg is een groot deel van content die via Europeana vindbaar is voor een zeer groot deel beschikbaar als Open Cultuur Data. In totaal gaat het om bijna zes miljoen items [4]. Binnen Europeana zusterprojecten zoals het reeds genoemde Europeana Creative wordt er gewerkt aan het stimuleren van hergebruik van culturele content om zo de creatieve industrie te ondersteunen en in contact te brengen met erfgoedinstellingen . Europeana heeft recentelijk zelf ook een belangrijke stap gemaakt op het gebied van hergebruik. De iPad app ‘Europeana Open Culture’ van GlimwormIT – die ook Open Cultuur Data app Vistory bouwden – maakt het mogelijk om open collecties van Europeana op intuïtieve manier te doorzoeken. Daarbij werd de broncode van de app zelf beschikbaar gesteld als open source pakket. Hierdoor kunnen ontwikkelaars voortbouwen op de software en deze doorontwikkelen voor nieuwe toepassingen. #AllezCulture! Geen Europeana = een zwaar verzwakt cultureel ecosysteem Hoewel Europeana pas sinds 2008 bestaat, is het in relatief korte tijd uitgegroeid tot een Europees digitaal en cultureel ecosysteem en dé centrale plek voor Europees erfgoed. Als de Connecting Europe Facility het budget van Europeana drastisch kort wordt dit ecosysteem ernstig bedreigd, en kan de potentie en ambitie van het platform niet verder worden uitgebouwd. Open Cultuur Data steunt de #AllezCulture campagne dan ook volledig. Bezoek de #AllezCulture! website voor meer informatie en teken de petitie om de toekomst van de Europese Cultural Commons veilig te stellen. Meer informatie:
[2] Europeana – the case for funding: tweet #AllezCulture. Link
[3] Europeana Pro blog. “DPLA goes live today.” April 2013. Link
[4] 1.119.638 = CC BY-SA, 184.288 = CC BY, 4.693.832 = PD = 5.997.758. Statistieken verkregen door op 28 juni 2013 op www.europeana.eu te zoeken op de ‘Rights statement’ die aan ieder record worden toegevoegd. Link naar query.
|